j01

j01

Monday, January 12, 2009

SAMBUTAN MAAL HIJRAH


Kakitangan kerajaan, pemimpin masyarakat dan orangramai diminta menghayati pengertian sambutan Maal Hijrah untuk membaiki diri masing-masing ke arah yang lebih baik dan sempurna.
Justeru, mereka digesa mengaplikasikan ajaran Islam dalam kehidupan dan tugas-tugas seharian bagi membolehkan umat Islam hidup dalam kesejahteraan.
Pegawai Daerah Jerantut, Datuk Ismail Mohd Ali, berkata ajaran Islam bukan hanya dihayati ketika beribatan dan sambutan majlis keagamaan tetapi meliputi dalam semua bidang kehidupan seharian.
"Sambutan Maal Hijrah harus dijadikan titik tolak kepada penghijrahan gaya hidup, bermula perubahan diri sendiri, keluarga seterusnya masyarakat ke arah penghidupan yang lebih baik.
'Umat Islam disemua peringkat haruslah berazam untuk mengubah diri dan cara hidup yang berlandaskan tuntutan syariat Islam," katanya ketika merasmikan sambutan Maal Hijrah Peringkat daerah Jerantut di sini.
Katanya keazaman yang tinggi dan ketakwaan untuk melakukan perubahan akan menjurus kepada kebaikan dunia dan akhirat.
Sementara itu, Pegawai Agama Islam Daerah, Ahmad Nizam Abdul Manan berkata, seramai 45 orang anak yatim di daerah Jerantut telah diraikan dan diberi sumbangan dari peruntukkan wang tabung Masjid Tengku Abdullah sebanyak RM 10,000.
Katanya sumbangan yang diberikan untuk kelompok sasaran itu, diharap dapat mengurangkan beban masyarakat yang kurang bernasib baik seperti anak-anak yatim.-LAN.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "SAMBUTAN MAAL HIJRAH"